ALANYA DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİ ARALIK AYI GELİŞİM TOPLANTISI
639
10:09
26.12.2018

ALANYA DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİ ARALIK AYI GELİŞİM TOPLANTISI

Kur’an-ı Kerim Öğretiminde Verimlilik, Kur’an-ı Kerim Öğretim Yöntem-Teknikleri Üzerine Müzakereler

Alanya Din Kültürü Ve ahlak Bilgisi Öğretmenleri aralık ayı Din Kültürü Ve ahlak Bilgisi Öğretmenleri Gelişim Toplantısını 25.12.2018 tarihinde Alanya Kız Anadolu İmam Hatip lisesinde yapmıştır.

Toplantıda söz alan Koordinatör öğretmen Celal AYDIN katılımcılara hoş geldiniz selamıyla kısa bir konuşma yaparak toplantıyı başlattı.

Toplantıda öne çıkan konular ve kararlar şu şekilde özetlenmiştir.

Kuran-ı Kerim, bütün Müslümanlar için Allah’tan Cebrail aracılığıyla Hz Muhammed (sav)’e inmiş vahiylerden oluşmaktadır. Bu vahiylerin hayata nasıl aktarılacağı Hz Muhammed (sav) tarafından örnek olarak gösterilmiş ve günümüze kadar Allah’ın korumasa altında gelmiştir. Müslümanlar bu bilinçle Kur’an-ı Kerime hürmet göstermişler, hayatlarının referans noktası saymışlar ve genç kuşaklara öğretmek için birçok eğitim-öğretim kurumu oluşturmuşlardır. 21. Yüzyılda da dünyanın farklı yerlerinde ve ülkemizde de Kur’an-ı Kerim öğretmek için birçok eğitim kurumu mevcuttur. Bu eğitimin özellikle örgün eğitim merkezleri olan okullarda daha etkili ve daha verimli olması, öğrencilerin motivasyon düzeylerinin yükseltilmesi gibi konularda bilimsel çalışmalar yapılmakta ve bu çalışmalar sonucunda ortaya çıkan eğitim-öğretim teknikleri uygulanarak daha verimli bir öğretme/öğrenme faaliyeti gerçekleşmektedir. Bu bağlamda Alanya’da çalışan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmenleri olarak Kur’an-ı Kerim öğretimin daha etkili ve verimli olması için toplantının başlığı gereği aşağıdaki konularda fikir paylaşımında bulunduk.

Toplantıda söz  alan  Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni Cihan DEMİRAL aşağıdaki konuları özetleyerek katılımcıları bilgilendirmiştir.

1-      Kuran-ı Kerim’in öğretiminde esas alınması gereken konular neler olmalı?

Kuran-ı Kerim’in telaffuzunu (yüzünden okunması) öğrencilerimize öğretirken, onun İslam için önemini vurgulayarak, Müslüman için bir hayat kitabı ve temel bilgi kaynağı olduğunu da vermemiz gerekir. Mümkün mertebe Allah Resulünün Kur’an-ı Kerim’i kendi hayatında nasıl yaşadığı ve sahabelere nasıl yaşamalarını tavsiye ettiği tespit edilmeye çalışılmalı ve bu sahih bilgi öğrencilerimize doğru yöntemlerle ulaştırılmalıdır. Bu şekilde bir tavır Kur’an-ı Kerim’le, dini söylem arasında bir birlikteliğin sağlanmasına katkı sağlayacaktır.

Kuran-ı Kerim’le ilgili kıraat, tilavet, tertil, hatim, mukabele gibi kavramlar öğrencilere verilmelidir.

Kuran-ı Kerim öğretiminde mevcut öğretim metodu uygulanırken -ki bu metot harflerden kelimeye doğru giden tümevarımcı bir metottur- daha etkili öğretim metot ve uygulamalar takip edilmelidir. Özellikle yeni yeni uygulama alanı bulan ve kelimeden harfe doğru –tümdengelimci- bir yol izleyerek Kuran-ı Kerim öğretimi, öğrencinin kısa zamanda okumaya geçmesini sağladığı için, uygun ortamlarda kullanılabilecek bir yoldur.

2-      Kuran-ı Kerim öğretirken hangi yaş aralığında hangi yöntemi kullanacağız?

Her konuda olduğu gibi Kuran-ı Kerim öğretiminde de farklı yaşlarda farklı eğitim-öğretim metot ve teknikleri kullanılmalıdır. Kolaydan zora doğru, öğrencilerin bireysel farklılıkları göz önünde bulundurularak bir eğitim metodu uygulanmalıdır. Her kademede “Niçin Kur’an okumalıyız?” sorusunun cevabı uygun bir şekilde anlatılarak öğrencilerin motivasyonu arttırılmalıdır.

3-      Kuran-ı Kerim’i Neden/Niçin öğreteceğiz?

Bu sorunun cevabını öncelikle öğreticiler olarak biz kendimize vermeliyiz. Kuran-ı Kerim’in, bireysel sorumluluğu esas alan, sorumlu ve bilinçli bireylerden oluşan, ahlaklı bir toplum yapısını hedeflediğinin bilincine sahip olmalı ve öğrencinin seviyesine uygun olarak bu hakikati anlatmalıyız. Özellikle küçük yaştaki çocuklara Kur’an-ın temel ahlaki değerleri, ayrıntıya fazla girmeden davranış kalıpları olarak verilmelidir. Öğrencinin sorgulamaya başladığı yaşlarda sorularına net ve tatmin edici cevaplar verilerek Kur’an’a karşı ilgisi arttırılmalıdır.

Kuran-ı Kerim Öğretiminde Dikkat Edilecek Hususlar

·         Eğitimci hem alanında donanımlı olmalı hem de işini içtenlikle yapmalıdır.

·         “Kur’an niçin okunmalıdır?” sorusuna her dersin başında kısa da olsa değinilmelidir.

·         Dersin başında Kur’an’dan kıssalar anlatılarak öğrencinin motivasyonu arttırılmalıdır. Ancak bu anlatımlar hurafe içermemelidir.

·         Arapçanın özellikle harf özellikleri, öğrencinin Kur’an öğrenmeye başladığı ilk dönemde tam olarak verilmeye çalışılmalıdır.

·         Kuran-ı Kerim öğretimi esnasında, öğrenmenin daha kolay gerçekleşmesi için kullanılan materyaller öğrencinin birden fazla duyu organına hitap etmelidir.

·         Temel amaçlardan biri “düşünmeyi öğretme” olmalıdır.

·         Kuran-ı Kerim öğretimi esnasında sık sık tekrar yapılması öğrenmeyi kolaylaştıracaktır.

·         Öğrencilerin yazarak çalışması teşvik edilmelidir.

·         Kuran-ı Kerim öğretimi esnasında meydana gelecek yanlışlar hemen düzeltilmelidir.

·         Öğrenci başarısı, duyarsızlaşmaya meydan vermeyecek şekilde ödüllendirilmelidir.

·         Ders esnasında öğretmen elinden geldiğince tüm öğrencilerle ilgilenmelidir.

 

                                                                                                                 Celal AYDIN

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi

Koordinatör Öğretmeni

 

26-12-201826-12-201826-12-201826-12-2018

Yayın Tarihi: 26.12.2018