Alanya Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenleri Gelişim Programı Ekim Ayı Toplantısı
ALANYA DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLERİ GELİŞİM PROGRAMI EKİM AYI TOPLANTISI
İlçemiz Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenleri 26/10/2018 tarihinde Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenleri Gelişim Programı kapsamında Ekim ayı toplantısını 26/10/2018 tarihinde Alanya Kız Anadolu İmam Hatip Lisesinde yaptı. Toplantıda “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Din Ahlak ve Değeler alanındaki seçmeli derslerin (Kur’an-ı Kerim, Peygamberimizin Hayatı, Temel Dini Bilgiler) öğretim programlarının mukayeseli olarak bütüncül bir yaklaşımla incelenmesi, bu derslerin öğretiminde yaşanan sorunlar ve çözümlerine yönelik öğretmen yaklaşımları” üzerinde değerlendirmelerde bulunulmuş ve aşağıdaki konularla ilgili görüşler belirtilerek konuşulmuştur.
1- Öğretim programlarının içeriği ve kapsamı:
Yapılan toplantıda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, Din Ahlak ve Değeler alanındaki seçmeli derslerin öğretim programları okundu.
2- Öğretim programının ders öğretmenlerine çizdiği genel çerçeve.
Derslerin öğretim programları Türk Milli Eğitim politikalarıyla çerçevelendiği ve sahih dini bir anlatım için her türlü imkânı sunduğu üzerinde duruldu.
3- Öğrencilerimizin anlam dünyası ve onlara sunduğumuz din dile arasındaki farklar:
Kullandığımız din dilinde problemler olduğu ve öğrencilerimizin algı dünyaları da dikkate alınarak bir din dili oluşturulması gerektiği konusunda bir çoğunluk fikri oluştu. Ancak oluşturulacak din dilinin Kur’an-ı Kerim’in genel çerçevesini çizdiği ve Allah Resulünün örnekliğini ortaya koyduğu sahih dini çizgiden ayrı olamayacağı ve İslam tarihi boyunca oluşmuş dini literatürden de azami ölçüde faydalanılması gerekti konusunda hem fikir olundu.
4- Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi: Din, Ahlak ve Değerler alanı seçmeli dersleri öğretmenlerinin yeni gelişmeleri takip etmesinin önemi:
Dijital sistemlerin kendi kendini ürettiği (yapay zekâ) yeni bir dünya sisteminin eşiğinde olduğumuz şu süreçte, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi ve Din, Ahlak ve Değerler alanı seçmeli dersleri öğretmenlerinin kendini yenilemesi artık çok daha elzem hale gelmiştir. Bunun için hem kendi alanıyla ilgili gelişmeleri hem eğitim-öğretim alanıyla ilgili hem de eğitim öğretime entegre edilebilen dijital sistemlerle ilgili gelişmeler günü gününe takip etmelidir ki alanında başarılı olabilsin
5- Kavram/terim öğretimine gereken önemin verilmesi:
Cemil MERİÇ’in tabiriyle, “Kamus namustur.” Din dili, kavramlar/terimler üzerine bina edilen bir dildir. Kavramları aynı şekilde ve dinin çerçevesini çizdiği şekilde anlamazsak, onun üzerine bina edeceğimiz dil de anlaşılır olmayacaktır. Bunun için ders öğretmenlerine düşen temel sorumluluklardan biri, alanı ile ilgili kavramları tam olarak bilmek ve muhatap kitlesi olan öğrencilerine doğru aktarmaktır.
6- Diğer derslerle ve aynı ders öğretmenleriyle işbirliğinin ve uyumlu çalışmanın öğrenci üzerindeki olumlu etkisi:
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi; Din, Ahlak ve Değerler alanı seçmeli derslerinde başarılı olmanın olmazsa olmaz şartlarından biri de alan öğretmenleri ve diğer ders öğretmenleriyle işbirliği yapmaktır. Bizler birbirimizin muadili değil, tamamlayıcısıyız. Bu başarının olmazsa olmaz şartlarındandır. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi; Din, Ahlak ve Değerler alanı seçmeli dersleri öğretmenleri olarak hem kendi branşımızdaki öğretmenlerle hem de diğer branştaki öğretmenlerle birlikte ve dayanışma içinde çalışma irademizi ortaya koymalıyız.
7- Öğrencilerin eleştirel düşünme kabiliyeti geliştirebilmeleri için alınacak önlemler:
İslam dininin temel avantajlarından en önemlisinin temel kaynaklarının hiç değişmeden elimizde olmasıdır. Kur’an-ın ana vurgularından biri insanın düşünmesi, akletmesi ve aklını kullanması üzerinedir. Eleştirel düşünme becerisine sahip olmayan, akletmeyi beceremeyen demektir. Bizler Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi; Din, Ahlak ve Değerler alanı seçmeli dersler öğretmenleri olarak, öğrencilerimize eleştirel düşünme beceresi kazandırarak, kendini dini bir kisveye büründüren kişilerin tuzaklarına düşmeyecek bir bilinç verme gayretinde olmalıyız. Ancak bununla birlikte öğrencilerimiz elindeki doğru bilgiden tatmin olmayarak bir nihilizme de kapılmaması için elimizden geldiğince gerekli tedbirleri almalıyız.
8- Kur’an-ı Kerim öğretimi konusunda öğrenciye Kuran-ı Kerimi doğru ve güzel okumanın öğretilmesinin yanı sıra, anlamının da üzerinde önemle durulması gerekliliği:
Kur’an-ı Kerim’in insanı her eyleminde sorumlu bir ahlakiliğe davet ettiğinin farkındayız. Bundan dolayı Kur’an-ın yalnızca yüzünden okuması gereken bir kitap olmadığı, onun anlaşılmak, hayata aktarılmak ve diğer insanlara da tebliğ etme sorumluluğunu bize yüklediğinin bilincinde olmalıyız. Kur’an-ı Kerim’i okumak, salt Rabbimizin sözü olduğu için büyük bir bahtiyarlıktır. Ancak onun bize Rabbimizin mesajı olduğunu gücümüz ölçüsünce öğrencilerimize verme cehdinde olmalıyız.
Celal AYDIN
İlçe Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi
Koordinatör Öğretmeni - 26/10/2018