14 Kasım 2019 günü Alanya Anadolu Kız İmam Hatip Lisesinde Celal AYDIN yönetiminde yapılan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenleri Gelişim toplantısından da Sevgili Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.v.)'in eğitim anlayışı, ilim öğrenmeye ve eğitim-öğretime verdiği önem ve eğitim metotları, konusu işlenmiştir.
Toplantıda Hz Muhammed'in eğitim ve öğretime büyük önem verdiği, Allah Resulü (s.a.v.) kendini görevine adadığı; bir eğitimcide bulunması gereken niteliklerin onda fazlasıyla mevcut bulunduğu vurgulanmıştır."Kur'an- Kerim"de bize onun her yönüyle bize örnek olduğu vurgulanmış o da yaptığı faaliyetlerle bize bu konuda fazlasıyla örnek teşkil etmiştir.
Onun eğitimde uyguladığı metot ve yöntemler bugünde modern psikoloji, sosyoloji ve eğitim bilimlerinin tavsiye ettiği metotlarla aynı benzerlik arz etmektedir.
Mekke'de Darul Erkam'da, Medine'de Suffalar'da yaptığı eğitim faaliyetleri. Bedir Savaşı'nda okuma yazma bilen esirlerin on Müslüman'a okuma yazma öğretmesi karşılığında özgür bırakılmaları onun eğitim-öğretime ilme verdiği önemin en basit örneklerinden olduğu vurgulanmıştır.
Eğitim ve öğretimde uyguladığı yöntemler ise şu şekilde ana başlıklarıyla sıralanmıştır:
1. İnandırdı, ümit ve müjde verirdi.
2. Olumlu davranışları ödüllendirdi ve takdir ederdi.
3. Soru sorarak ilgi uyandırdı.
4. Anlatacaklarını zamana yaydı, tedriç kanununa riayet ederdi.
5. Örnekler vererek anlattırırdı.
6. Öğretmek için hikâyelerden faydalandırırdı.
7. Çocukları camiye ve ilim meclislerine götürürdü.
8. Çocuklara sabırlı olmayı öğretirdi.
9. Çocukları işe alıştırırdı.
10. Yumuşak ve hoşgörülü davranırdı.
11. Anlattıklarının zihinlere yerleşmesi için sözlerini tekrarlardı.
12. İnsanların anlayabileceği şekilde konuşurdu.
13. Çocuklara öncelik verirdi.
14. İnsanı değil, davranışı eleştirirdi.
15. Çocuklara yalan vaatlerde bulunmayı yasaklardı.
16. Çocuklarla birlikte oynardı.
17. Çocukların hakkına riayet ederdi.
18. Çocuklara temizliği öğretirdi.
19. Öğrettiklerini yazdırırdı.
20. Yabancı dil öğrenmeyi tavsiye ederdi.
21. Şekil çizerek, benzetmeler yaparak ve beden diliyle anlatırdı.
22. Anlattıklarını uyguladı, yaşayarak öğretirdi.
Celal AYDIN
DÖGEP Koordinatör Öğretmeni