Yönetici Gelişim Toplantısı Aralık Ayı Toplantısı
21 Aralık 2018 tarihinde Okul Müdürüz Nuri ÇAKAN, İlçemizde bulunan İmam Hatip Okulları idarecilerine “Peygamber Efendimizin Eğitim ve Öğretim İlke ve Yöntemleri” konulu konferans verdi.
Nuri ÇAKAN konferansına peygamber efendimizin “Cenab’ı Hakk’ın insanlığın en büyük öğretmeni seçtiği Resulullah (SAV) efendimizin, bir gün mescitte halkalara rastladı. Grubun birisi Kur’an-ı Kerim okuyor, diğer grup ise ilim öğrenmek ve öğretmek ile meşgul idi. Sevgili Peygamberimiz her iki grubu da kast ederek “Bunların her ikisi de hayır üzeredir. Şunlar Kuran okuyorlar ve Allah’a dua ediyorlar, Allah dilerse istediklerini verir dilemez ise vermez. Bunlarda ilim öğretiyorlar. Şüphesiz ben öğretmen olarak gönderildim.” buyurdular ve ilimle meşgul olanların yanına oturdular.” hadisini hatırlatarak başladı.
Peygamberimizin öğretmenlikteki başarısı anlamak için o dönemin sosyal ve kültürel şartları içinde yetiştirdiği ashabını bakmanın yeterli olduğunu vurguladı ve şöyle devam etti:
Biz bu konferansımızda Efendimizin eğitim öğretimdeki ilke ve yöntemlerinden örnekler sunacağız. Öncelikle Kurandan bazı misaller ile konuya girelim. O (sav) Allah’ın tayin ettiği (Cuma-2), eğitim ve öğretimini Allah’tan alan ( Nisa 113), mesleğini en güzel uygulayan (Nahl 115), fedakar (Tevbe 128) şefkatli merhametli (Enbiya 107), tatlı dilli ve güler yüzlü (Ali İmran 159), insanlığı aydınlatan (Ahzab 45-47) bir öğretmendi.
Peygamber Efendimizin eğitim anlayışına, ilke ve metotlarından örnekler:
· Sözünün iyice anlaşılması için üç defa tekrar ederdi.
· Yanlış anlaşılır düşüncesi ile her şeyi herkese söylemezdi.
· İnsanların anlayabilecekleri kadar anlayabilecekleri düzeyde konuşurdu.
· Çarpıcı sorularla muhatabı hazırlardı.
· Bireysel farklıklara dikkat eder, kişinin ihtiyaca göre cevap verirdi.
· İnsanların hatalarını onları kırmadan, yüzüne vurmadan dolaylı olarak söyler, tatlı dille uyarırdı.
· Tedrici eğitim verirdi. (Basitten zora doğru ve zamana yayarak)
· Örnek hikayeler/kıssalar ile eğitim verirdi.
· Teşbih ve kıyasla öğretirdi. (Gemideki insanlar, Cimri kimdir? Vs)
· Şaka ve nükte yapararak öğretirdi.
· Zaman ve mekana dikkat edr, öğrenmek isteyeni asa geri çevirmek istmezdi.
· Fırsatları değerlendirirdi.
· Kolaylaştırır zorlaştırmaz, müjde ve uyarı dengesini gözetirdi.
· Kamp programı uygulardı.
· Uyararak öğretmeyi severdi.
· Geleceğe umutla bakar, çevresindekilere ümit verirdi.
· Yanlışlıklara sabırla ve yumuşaklıkla düzeltirdi ( Mescitte tuvalet ihtiyacı gideren bir bedeviye katlanması).
· Kabiliyetleri keşfedip geliştirirdi.
· Olaylara olumlu bakar, rüyaları hayra yorardı.
· Diyalog yöntemi kullanır, akli ölçülerle konuşurdu.
· Eğitimi ile ilgilendiği kimselere dua ederdi.